Logo regionálního portálu cernosicko.cz

Regionální zpravodajství

Zapojte se do ankety o tom, jaká by měla být nová knihovna v Mníšku pod Brdy

Libor Kálmán
neděle 10.12.2023

Ilustrační foto
Autor: Pavel Hrančík, Šlapani...

Naše město získalo v minulých letech moderní a architektonicky zajímavý Pavilon, který významně pomohl nejen kapacitě základní školy a družiny, ale i komunitním a kulturním a společenským aktivitám, které se odehrávají v novém sále i dalších prostorách v přízemí.

Mníšek a jeho obyvatelé si zaslouží i moderní multifunkční knihovnu, která by se měla stát místem poznávání a setkávání všech generací, především žáků a studentů.

Co bychom od knihovny chtěli?

Rádi bychom na základě diskuse s občany, potenciálními budoucími návštěvníky knihovny, vybudovali moderní vzdělávací a informační centrum města: všem otevřený prostor, který k základním službám knihovny nabídne i další volnočasové a vzdělávací aktivity podporující sociální vazby a mezigenerační soužití. Měl by tak vzniknout nejen dům plný knih, ale podle konkrétních přání občanů i jakýsi veřejný obývák, kde se místní lidé budou rádi potkávat a společně komunikovat.

Knihovny 21. století v sobě sdružují prostory, kde se může studovat, pracovat, spolupracovat, ale také si hrát a odpočívat. Prostor pro besedy, výstavy, přednášky. Nová knihovna tak může podle zadání mníšeckých obyvatel obsahovat různé prostory a funkce – samozřejmostí je moderní výpůjční část, ale nabízejí se další nové možnosti – například studovna, prostor pro teenagery, dětská část s hernou či víceúčelový sál – vše s přístupem na internet.

Knihovna by se měla stát místem, kam může přijít ideálně každý den od rána do večera kdokoliv a využívat všech služeb zdarma. Útočištěm pro mladé, kteří sem budou chodit za zábavou, poznáním, ale především svými vrstevníky, s nimiž mohou komunikovat, ale i sdílet nejrůznější činnosti. Mohla by sloužit i jako zázemí pro děti čekající po škole na odpolední aktivity nebo dopravu domů.

V prostorách by mohli návštěvníci najít dostupné počítače s napojením na internet, stejně jako multifunkční zařízení, na kterých budou moci kopírovat, tisknout a skenovat.

Zapojení veřejnosti

Chtěli bychom poskytnout veřejnosti možnost do procesu vzniku nové knihovny promluvit. Proto jsme připravili anketu, kde bychom rádi získali názory, které funkce by nová knihovna měla plnit a nabízet a také, kde by měla stát.

Následně plánujeme na 25. ledna veřejné setkání, na kterém společně zvážíme všechny možné varianty a řekneme si kde a jakou knihovnu bychom chtěli. Na základě této diskuze vznikne do konce léta studie nové budovy.

Vytipované lokality pro knihovnu a jejich výhody i nevýhody

V tuto chvíli máme vytipovány tři lokality, kde by nová knihovna mohla stát. Jsme si vědomi výhod a nevýhod jednotlivých míst a také případných nutných opatření, která by s nimi byla spojena. Vedení města bude také samozřejmě hledat nejvhodnější formu financování a bude odpovědné za to, aby tato investice odpovídala ekonomickým a finančním možnostem města a jakkoliv neohrozila běžný provoz města a další provozní investice.

Obora

(v místě dnešního MKS nebo v jeho sousedství) – na mapě označeno č. 1

Nachází se zhruba na půli cesty mezi současnou základní školou a připravovanou svazkovou školou. Výhodou by mohla být relativně bezproblémová zastavitelnost území. V místě se uvažuje o výstavbě mateřské školy, lokalita by ale obě funkce bez problému unesla.

Tato lokalita je dobře dopravně dostupná, a to i městskou dopravou.

Navíc by zde vznikla i parkovací stání. Na druhou stranu právě fakt, že by knihovna nevznikla přímo u školy, by mohl znamenat její menší popularitu a využívání právě ze strany žáků a studentů.

Určitými nevýhodami mohou být i absence kavárny či bistra, blízká záplavová oblast nebo relativně větší vzdálenost například z nového sídliště či Edenu.

Prostor před základní školou vedle Pavilonu

– na mapě označeno č. 2

V této lokalitě se nabízí možnost propojení se základní školou a dalšími volnočasovými aktivitami probíhajícími v Pavilonu. Knihovna by zde mohla plnit i funkci školního klubu, kde by školáci mohli smysluplně využít čas mezi vyučováním, čekáním na kroužky a další aktivity nebo dopravu domů. Rodiče by zřejmě ocenili i bezpečnost, kdy by děti mohly maximum aktivit včetně pobytu v knihovně realizovat na jednom místě a nemusely by přecházet po městě.

Určitou nevýhodou je omezená zastavitelnost území, stavba by tak zřejmě musela být nějakým způsobem včleněna do stávajícího terénního valu.

Tato lokalita je dobře v současnosti dobře dostupná, a to jak pro pěší, tak pro automobilovou dopravu. Dnes do tohoto místa zajíždějí školní autobusy, ke zvážení by v případě realizace bylo například zavedení celodenního propojení s centrem a dalšími částmi města.

Také by bylo nutné řešit parkování, a to formou nových parkovacích míst, která by mohla vzniknout v okolí školy, například v ulici Komenského.

Předzámčí

– na mapě označeno č. 3

Největší výhodou této lokality je její umístění v samotném centru města, nedaleko od náměstí. Díky tomu je místo velmi dobře dostupné pěšky i všemi druhy dopravy a v jeho okolí je i dostatečná kapacita parkování. Nachází se v relativně přijatelné docházkové vzdálenosti jak od současné základní školy, tak od uvažované svazkové školy.

Nicméně fakt, že by knihovna nevznikla přímo u školy, by ale mohl znamenat její menší popularitu a využívání právě ze strany žáků a studentů.

Největší nevýhodou je umístění v památkové rezervaci a z toho plynoucí omezení, stavba knihovny by se navíc musela posuzovat v širším kontextu zástavby a podoby celého předzámčí, což je samo o sobě ve veřejnosti velmi citlivé téma. Projednávání tohoto záměru by tak z výše uvedených důvodů mohlo být zdlouhavé.

 

Text byl převzat ze Zpravodaje městečka pod Skalkou se souhlasem vydavatele. Titulek a mezititulky jsou redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama