Logo regionálního portálu cernosicko.cz

Regionální zpravodajství

Na základní škole v Mníšku pod Brdy testují program na podporu pozitivního chování ve škole

Marie Solničková, Karolína Moslerová
úterý 12.3.2024

Ilustrační foto
Autor: Město Dobříš

Od podzimu 2023 u nás na škole běží program PBIS, z anglického positive behaviour intervention and support, tedy program na podporu pozitivního chování ve škole. 

Naším cílem je nastavit podmínky a pravidla ve škole tak, abychom byli schopni účinně zabraňovat problémovému chování žáků ve škole. Jde nám jak o wellbeing učitelů, tak žáků. Koncept PBIS vznikl již v 80. letech v Americe a dnes je rozšířený nejen na americkém kontinentu, ale i v řadě evropských států, kde se osvědčil.

V září a listopadu proběhla školení pro pedagogické pracovníky a navázali jsme úzkou spolupráci se zástupci společnost SOFA (Society for All). Jejich lektorka bude k dispozici týmu během implementace metod na naší škole. Ve škole vznikl PBIS tým, který nyní intenzivně pracuje na tom, aby zmapoval problematická pravidla, místa ve škole, příčiny nedodržování některých pravidel žáky a sesbíral další podněty od žáků a kolegů. Tým je složen ze zástupců různých skupin působících ve škole – 1. stupeň, 2. stupeň, školní poradenské pracoviště, asistenti pedagoga, školní družina.

Do vytváření nových pravidel se zapojují i samotní žáci školy

Od žáků 2. stupně se nám podařilo získat velké množství podnětů a důležitých informací k tomu, abychom mohli pracovat s konkrétními nápady a mohli si říct, která místa a pravidla nás nejvíce trápí. Během následujících dvou měsíců ještě proběhnou ročníková setkání se žáky a členy týmu, na kterých, věříme, zazní další nápady z řad žáků a bude možné o nich diskutovat. Věříme, že když zapojíme žáky do tvoření pravidel a pravidla vyjdou i od nich samotných, bude tak snadnější je dodržovat. Je však nutné říci, že jsou pravidla, o kterých diskutovat nelze, především ta, která se týkají zajištění bezpečnosti. Tým PBIS bude dále pracovat s výstupy ze setkání s žáky a budeme se snažit popsat žádoucí chování a podle toho pak jasně pozitivně definovat pravidla v jednotlivých problematických místech a situacích ve škole. Žáci pak budou možnost v rámci různých třídních aktivit trénovat žádoucí chování, aby si je zvědomili.

Bude program PBIS fungovat?

Jak se nově upravená pravidla osvědčí, ukáže čas, ale budeme situaci průběžně vyhodnocovat a reagovat na ni. Důležité je, aby pravidla byla jasná, byla dodržována a také aby mezi pedagogickými pracovníky panovala shoda a jednotný přístup při řešení problémových situací. Proto bude probíhat i živá diskuze nad výstupy mezi kolegy. PBIS program bude na naší škole běžet do konce tohoto roku, ale vnímat znatelnější efekt a zhodnotit nastavení pravidel bude možné nejdříve za 2-3 roky.

Pokud chceme něco změnit, vždy je to dlouhá cesta. My jsme se na cestu vydali a věříme, že se k nám přidají žáci i kolegové.

 

Text byl převzat ze Zpravodaje městečka pod Skalkou se souhlasem vydavatele. Titulek a mezititulky jsou redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama